Si Bunga dan Si Kumbang

Assalamualaikum.
Malam ni terasa segar sikit bertemankan megi kari sebelah bantal sbb malas nak angkat kuali masak yang berat. Oh lupa, ada juga satu gelas air suam yang tak berapa suam lepas sejuk sikit kena kipas. Setiap malam lapar mcmni, boleh habis makanan dalam rumah.

Adat bercinta, ada turun naik. Takkan kau tak pernah rasa? Siap ratah lagi kan? Amacam, ada sedap?
Aku suka manis. Bagi aku manis tu seronok. Manis tu boleh buat kau rasa senyum sentiasa. Tapi hakikatnya tak semua perhubungan perlu manis. Mesti kena letak masin, pahit, payau. Baru kenal erti perhubungan dan tahu menghargai.

Semakin bergaduh, semakin buat diri rindu sama sendiri. Elehh, nak kata jiwang? Tipu kau tak setuju kenyataan tu. Makin rindu, buatkan diri jadi kuat nak menahan.

Aku juga manusia. Dia juga manusia. Kami punya dua benda yang sama. Hati dan perasaan.
Aku sakit hati. Dia juga sakit hati. Kalau dah masing masing sakit hati, apa dapat? Lepastu bawa diri. Nak rasa angin pantai sepoi-sepoi bahasa. Nak nikmati keindahan ciptaan yang Maha Esa. In the end, bait-bait rindu hidup dalam taman hati.

Kalau lah bunuh diri tu tak berdosa, dah lama aku buat. Ada akal, fikir sikit. Waras! Tapi kau bodoh apa nak bunuh diri sakitkan leher, sakitkan badan? Nanti mati roh kau juga sakit. Rileksss lah, dayung sampan slow slow. Takkan lari nya semua tu.

Berjalan bersama bertukar hari, bintang, bulan, matahari, pelangi tapi masih kekal ke hari ni. Alhamdulillah, masuk 9bulan. Kalau si isteri mengandung, menunggu hari nak melahirkan anak. Itu cerita "kalau".